Markedsføring for bedrifter innen bygg- og anleggsbransjen - hvordan?

De fleste bedrifter har opplevd å bli kontaktet av byråer som tilbyr hjelp med markedsføring. Typiske eksempler er hjelp til annonsering på Google, Facebook, Instagram eller i diverse aviser og tidsskrifter. Men vil denne typen markedsføring egentlig være hensiktsmessig for store entreprenør innen bygg- og anleggsbransjen?

Min erfaring, etter å ha jobbet som markedskonsulent og innholdsprodusent for en av Østfolds største totaltentreprenører i over tre år, er at denne typen markedsføring blir bortimot hensiktsløs. En totaltentreprenør får som regel sine oppdrag ved å gå seirende ut av en anbudsrunde.

Betyr det da at de overhodet ikke har behov for markedsføring?

Markedsføring anno 2022 – skap relasjoner med publikum

Markedsføring slik vi en gang kjente det, har vært i en stor endring det siste tiåret. Nordmenn er mettet på annonser. De griper ikke tak i oss på samme måte som før. Vi scroller rett og slett videre, nesten uten å legge merke til den flashy teksten med tilbud eller nyheter.

Men de fleste, uansett alder, er aktive brukere av sosiale medier. Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat og TikTok er kilder til både avkobling og underholdning. Det de fleste derimot ikke tenker over, er at sosiale medier nå også er en ganske stor markedsføringskanal for bedrifter, -og da ikke nødvendigvis i form av annonsering.

Markedsføring av egen bedrift handler nå mye mer om å ta publikum med inn bak kulissene for slik å bli kjent med personlighetene bak logoen og navnet. Publikum får følge med på ting som skjer, som f eks forretningsreiser og milepæler, samt alt fra unboxing av nytt utstyr til kakespising for å feire en kollegas jubileum.

Det er nå bedriftens verdier og personlige utstråling som blir den avgjørende faktor for hva kundemassen velger å gå for. Derfor ser vi nå en stor trend der bedrifter åpner de digitale dørene sine og tar oss med inn, slik at publikum blir bedre kjent med dem.

Dette kan helt klart entreprenører innen bygg- og anleggsbransjen også dra nytte av.

Da Askim Entreprenør satte opp passivhus i massiv tre på Sørlihavna, dekket Colibri Content hele prosessen. Resultatet ble både bilder og film som skapte engasjement.

Skap engasjement og stolthet

Uansett ønsket målgruppe, vil det å være aktiv på sosiale medier som bedrift handle mye om å skape engasjement blant

  • ansatte
  • samarbeidspartnere
  • publikum

Slik blir de ansatte stolte og motiverte

Ansatte på bygg- og anleggsprosjekter har ikke alltid lov til å ta bilder eller film fra arbeidsplassen sin for å legge dette ut på sosiale medier. Og det med god grunn. Det kan være lurt å være forsiktig med hva som havner på nett.

Men for en ansatt ligger det mye stolthet i den jobben de utfører. I bygg- og anleggsbransjen blir flotte uteområder utformet som følge av en formidabel innsats fra arbeidsfolk og en bra prosjektledelse. Nydelige konstruksjoner reises, brukervennlige bygninger tar form, -og alt skjer uansett vær, årstid og eventuelle utfordringer som dukker opp underveis.

Dette har de all grunn til å være stolt av, og de vil helt klart ha en glede av å vise det frem.  

Som innholdsprodusent ser jeg verdien i å trigge og styrke denne stoltheten ovenfor bedriftens ansatte. Ved å forevige arbeidsfolkene «in action», blir det flotte, røffe og stemningsfulle bilder både de og ledelsen kan være stolte av. Bilder eller film (som har gått gjennom ledelsens lupe) kan publiseres på bedriftens nettside og deretter deles videre i sosiale medier. Slik får alle involverte i bedriften muligheten til å dele dette videre slik at venner, familie og bekjente får se hva de driver med.

Slikt skapes det en eierfølelse og stolthet over det de gjør, og bidrar til at det blir enda enklere å gå på jobb, kanskje med fornyet energi.

Inkludering av samarbeidspartnere

De fleste prosjekter består av hovedentreprenør og underentreprenører i tillegg til mange andre samarbeidspartnere. Det å dele film og bilder fra prosjektet kan skape en større følelse av tilhørighet og trigge stoltheten over å være en del av noe større.

Samtidig kan det at hovedentreprenøren nevner rørleggerfirmaet eller elektrikeren i et innlegg, vise en form for raushet som blir godt mottatt av både privatpersoner og de samarbeidende. Samarbeidspartnere deler gjerne innlegget, bildet eller filmen videre, -for de har jo vært en del av det de også. 

Slikt kan resultere i et bredere nettverk og nye samarbeidspartnere.

La publikum følge med på prosessen

Vi mennesker liker å følge med på det som foregår. Vi liker også før- og etterbilder veldig godt. Det å få se hva som skjer bak kulissene på et stort prosjekt kan være veldig fasinerende. Det er tross alt snakk om scenarier «mannen i gata» normalt ikke får se på nært hold.

En våt grunnmur med armeringsjern stikkende opp kan dessuten være utrolig dekorativt, eller en kran som løfter ferdigelementer til et hus i massivtre kan pirre nysgjerrigheten hos noen. Enkelte er oppvokst i nærområdet og syns det er flott å følge med på det som i nabolaget der de bodde før, mens andre bare liker å være flua på veggen og få med seg alt.

Så ved å dele litt av bedriftens arbeidshverdag, oppnås det både engasjement og kjennskap til deg og det din bedrift står for.

Flere innlegg: