Sikkerhet

Innholdsprodusenten som tenker sikkerhet

Med flere års erfaring som fotograf for bygg- og anleggsbransjen, vet jeg hvor viktig det er å ta hensyn til sikkerhet. 

For meg er det viktig at du som oppdragsgiver skal føle det er trygt at jeg beveger meg rundt på deres prosjekter. 

Derfor tar jeg alltid følgende forhåndsregler:

 

  • Jeg stiller alltid i godkjent synlighetstøy, klasse 2
  • Hjelm og vernesko blir også benyttet
  • Jeg sjekker inn og ut med eget HMS-kort
  • Ansvars- og ulykkesforsikring er på plass

 

På bygg- og anleggsplasser er jeg riktignok kledd i synlighetstøy, men jeg opptrer likevel svært diskret og hensynsfullt mens jeg gjør jobben min. Jeg forstyrrer ingen og går ikke i veien. Dermed kan alle medarbeidere jobbe uforstyrret og ingen arbeidstid er tapt.

Befaring og risikoanalyse ved droneoppdrag​

Bruken av drone på bygg- og anleggsplass har eskalert kraftig de siste årene, og det er ikke uten grunn: dronefilm og -bilder kan være en flott ressurs i forbindelse med dokumentasjon av fremgangen til forskjellige prosjekter, samtidig som de bidrar til flotte oversiktsbilder.

Det er derimot ikke alle som holder seg oppdatert på lovverket rundt droneflyvning. Som et resultat av dette står både dronepiloten og bedriften i fare for å bli idømt saftige bøter, miste retten til å bruke drone, eller i verste fall bli skyldig enorme summer i skadeerstatning ved en ulykke.

Valg av type drone har mye å si, både i forhold til sikkerhet og kreativitet. Da jeg i all hoveddsak er en filmprodusent og fotograf, ønsket jeg noe av det beste en drone kunne gi kameramessig, og dermed endte jeg opp med en drone som krevde at jeg gikk opp i sertifisering.

Sertifisert innen spesifikk katekori

Jeg er sertifisert dronepilot innen spesifikk kategori og flyr med Drone AS som ansvarlig operatør. 

Det betyr i prinsipp at jeg er nødt til å gå gjennom  en del prosedyrer i forkant av hver flight, også når jeg flyr privat.

Ved droneoppdrag benytter jeg synlighetstøy i form av en refleksvest med teksten «Dronepilot» påtrykt. Sted for take-off og landing markeres enten med landingsmatte eller kjegler og bånd.  

Forhåndsregler ved bruk av bilder i etterkant

Som anleggsfotograf forholder jeg meg til de kravene prosjektet deres har mens jeg fotograferer. Det kan for eksempel bety at jeg unnlater å fotografere noen som har tatt pause fra hjelmen sin, eller at jeg ber personen om å ta den på slik at jeg kan ta et bilde som kan benyttes i etterkant.

Det er derimot ikke sikkert at jeg som fotograf har god nok kunnskap og erfaring til å avdekke andre eventuelle feil eller mangler som kan ha blitt avfotografert.
Derfor ønsker jeg at bilder og filmklipp jeg leverer gjennomgåes av en fagkyndig i bedriften ved utvalg av bilder før jeg gjør bilde- og filmbehandling. 

Som profesjonell fotograf ser jeg det også som en selvfølge at jeg ikke publiserer bilder dere har avvist, uansett hva slags bruksrett vi har kommet frem til i vår avtale. Det kan i noen tilfeller bety at favorittbildet mitt, som jeg gjerne skulle delt med hele verden fordi det var så tøft, må ofres fordi proffe fagfolk ser at det kan være rom for misforståelser i nettopp det ene bildet.

Better safe than sorry.

La oss slå av en prat!

Har du spørsmål er det bare å slå på tråden eller sende en mail.

Utsnitt Monica og drone