You are currently viewing Volvo og Terex en stjerneklar natt

Volvo og Terex en stjerneklar natt

Dersom du er eier av et speilreflekskamera, kan jeg virkelig anbefale deg å ta turen ut i mørket og teste ut hva som skjer når du lar kameraet ditt få eksponere lenge. Alt du trenger er et stødig stativ og et speilrefleks, -så er du good to go.

Fang lyset i mørket

Tro det eller ei, -trass i at det kan virke som om at det er bekmørkt ute, er det faktisk mye lys å hente i selve mørket. Farger også. Og resultatet blir som regel helt magisk!

Den siste uken har jeg lagt ut et og et bilde på Instagram og Facebook der jeg viser gravemaskiner fotografert på sene kvelden. Jeg hadde ventet hele dagen på at det skulle bli mørkt, så da mørket senket seg, var det en ganske ivrig anleggsfotograf som trippet avgårde i det varmeste tøyet som var å oppdrive.

Nattbildeprosjektet mitt skuffet ikke denne gangen heller. Det er alltid like overraskende og morsomt å gjøre nattbilder, for det er så utrolig kult å se hva kameraet fanger opp av lys, farger og detaljer! Med egne øyne ser du kanskje bare mørke, men likevel dukker det altså opp noe helt annet på displayet til kameraet når eksponeringen er ferdig.

Pedersen Anlegg-Services har sin Volvo med kjedegraver stående langs Krosbyveien i Mysen en natt i mars. Her legges det fiber, til glede for alle trømborginger.

Så hvordan går du frem dersom du skal ta kule bilder på natten? Jo, det skal jeg fortelle deg, for dette syns jeg alle burde prøve ut!

Hva trenger du?

Alt du trenger er et stødig stativ og et speilreflekskamera. Dersom du ønsker å lyse opp noe i mørket, slik jeg har gjort med gravemaskinen på bildet ovenfor, trenger du også en lommelykt. Selv brukte jeg en hodelykt med muligheten til å zoome lyset ut og inn.

Det kan være en fordel om du har en vidvinkellinse, men det er ikke noe du ha. Jeg brukte min Canon 16-35mm f2.8 da jeg ønsket å få med så mye himmel som mulig og samtidig ha muligheten til å stå passe nærme graverne. Det kan tross alt bli litt løping dersom du ønsker å ta prosjektet et hakk videre.

En liten Terex har blitt brukt i vedproduksjon den siste tiden.

Slik gjør du det

Ta alltid bilder i RAW. På kameraet ditt kan du velge mellom RAW og/eller JPG, samt forskjellige oppløsninger. En JPG-fil er en ferdig komprimert bildefil, og det er svært begrenset hva du kan gjøre med bildet i etterkant. Derfor anbefaler jeg på det sterkeste at du velger RAW og største oppløsning før du begynner å ta bilder. En RAW-fil inneholder enorme mengder informasjon og gir deg som fotograf fantastiske muligheter når tiden er inne for å redigere bildet.

Velg motiv: Bruk lommelykten til å lyse opp noe av området rundt deg. Kjenner du til landskapet fra før av, vet du sikkert sånn omtrent hva du ønsker å ha med i bildet. Skal du ha med mye stjernehimmel og samtidig få med f eks en kul anleggsmaskin, bør du ha stativet så lavt som overhodet mulig og tilte det litt opp mot himmelen.

Sett fokus: Bruk lommelykten til å lyse på objektet du ønsker å ha i fokus samtidig som du fokuserer med kameraet (dette gjør du ved å trykke avsløserknappen bare halvveis ned). Når kameraet har fokusert, skrur du av autofokus (som regel på objektivet) og låser fokus slik at du slipper fokusere hver gang du skal ta et nytt bilde.

Bruk Manuell innstilling: Største grunnen til å bruke speilreflekskamera er nettopp fordi du kan bruke «den kreative sonen». På Canon sine kameraer er den kreative sonen merket med B, M, AV, TV og P. Siden det er du som skal ta kontroll over lyset, vil jeg anbefale deg å bruke M, -Manuell innstilling.

Velg eksponeringstid: Jeg liker å velge 30 sekunders lukkertid slik at jeg får tid til å lyse opp hovedmotivet mens kameraet eksponerer. Denne gangen brukte jeg blenderåpning f 5 og ISO 1600. Jeg er i utgangspunktet ikke spesielt glad i å gå opp i ISO fordi det fort blir støy, uansett hvor nytt kamera jeg har. Så forsøk å holde deg lavt i ISO. Siden kameraet skulle eksponere lenge, hadde det ikke hatt så mye å si om jeg hadde gått helt opp i f2.8, for jeg ville uansett fått med mye detaljer, men jeg helgarderte meg ved å velge en litt mindre blenderåpning.

Når du har valgt motivet, satt fokus og valgt innstillinger, er det bare å trykke på knappen og la kameraet gjøre jobben sin. Men du kan ta det et litt skritt videre.

Lang lukkertid kombinert med det å male med lys, kan gi ganske spennende effekter.

Mal med lyset! Det er dette som er ekstra morsomt. For JA, kameraet fanger mye lys, men dersom du ikke lyser opp maskinen du har foran deg med en ekstern lyskilde, blir den ikke akkurat spesielt fremtredende.

Jeg brukte hodelykten min som lyskilde på graverne. Jeg zoomet lyset ut slik at det ble litt mere soft, og så sveipet jeg over maskinen med lyset mens kameraet eksponerte. Med 30 sekunder til rådighet kunne jeg løpe rundt maskinene og lyse de opp fra begge sider, bakfra, forfra, -alt ettersom hva jeg ønsket å få ut av bildet.

Det herlige med nettopp lang lukkertid er at du forblir usynlig så lenge du ikke får lys på deg. Så på alle bildene i dette innlegget har jeg løpt rundt maskinen, uten at jeg har blitt med i bildet. Hadde jeg derimot rettet lommelykten mot meg selv, hadde jeg med ett blitt synlig.

Lage lysstriper? Ønsker du å lage lysstriper slik jeg har gjort på bildet ovenfor, bare retter du lyset mot kameraet. Slik kan du tegne og skrive med lyset, -her setter kun fantasien en stopper. Men vær obs på at bildet kan blir rotete dersom du overdriver. Peker du i tillegg med lyset til lommelykten rett mot kameralinsen, får du lensblur som kan være vanskelige å gjøre noe med i etterkant.

Nedenfor ser du et godt eksempel på et bilde som ble for rotete, og som også inneholder lensblur:

Her skjer det litt for mye. Lysglimtene og det lyse feltet nede ved grøften stjeler for mye oppmerksomhet fra selve hovedmotivet i bildet.

Bilderedigering

Jeg bruker Adobe Lightroom og Photoshop når jeg redigerer bilder, men stort sett holder det faktisk i massevis med bare Lightroom for meg. Dette er fordi jeg i utgangspunktet er en dokumentarisk fotograf og av etiske grunner ikke manipulerer bildene jeg leverer til kunder (manipulering: fjerne eller legge til noe i et bilde. Her snakker jeg ikke om slikt som justering av farger, lys og kontrast).

Men i dette tilfellet, fordi dette er bilder av den mer kunstneriske sjangeren, stiller ting seg helt annerledes. Bildet ovenfor ble som sagt for rotete med alle lysglimtene og det lyse området ved grøften, og da var Photoshop rette verktøy for å oppnå et bedre bilde. Jeg byttet ut himmelen slik at jeg fikk vekk lysstripene og dempet lyset i grøfta og kanten. Bildet ble med en gang mye bedre.

Samme bilde som ovenfor, bare uten lysglimtene og alt lyset i grøftekanten. Bildet er redigert i full fart på en iPad Pro, så det er ikke helt fullverdig. Likevel et bedre utgangspunkt enn første utgaven av bildet.

Litt flaks kan man ha, men noen forbehold bør du ta

Mens jeg fotograferte den ene maskinen, kom det en bil kjørende forbi. Dette var et lykketreff, spør du meg! Lyset fra passerende biler kan brukes både til å lyse opp landskapet og objektet du ønsker ha med i bildet, men samtidig blir det også en veldig kul effekt dersom de passerer og kjører «gjennom» bildet ditt.

En bil passerte maskinen da jeg tok bilde, og dermed ble det noen spennende lysstriper med på bildet.

Men så kommer jeg til noe av det som kanskje er aller mest viktig: dersom du velger å fotografere et sted som tilhører andre, eller du tenker å ta bilder av andres eiendeler, så snakk med eier i forkant og hør om det er greit.

Da jeg skulle ta bilder av gravemaskinen til Pedersen Anlegg-Service AS, fant jeg ut hvem som er daglig leder i firmaet og kontaktet han før jeg satte i gang. Jeg spurte om det var greit, og da jeg fikk klarsignal informerte jeg om at jeg kom til å bruke lommelykt til å lyse opp maskinen hans med.

Nok et kult bilde av gravemaskinen til Pedersen Anlegg-Service. Men hadde det vært bedre om huset i bakgrunnen ikke stjal fokus fra kjedegraveren?

Lommelyktlys på natten kan vekke bekymring og mistanke hos folk generelt, og nettopp derfor er det viktig å være litt i forkant av de telefonene som eventuelt kan komme inn til eier av maskin, bygning eller uteområde. Det er dessuten respektfullt å be om tillatelse først.

Nå er jeg bare spent på neste prosjekt. Jeg har allerede en avtale med et firma med noen spennende uteområder. Jeg venter bare på en stjerneklar natt og ledig tid. Kanskje DU i mellomtiden tar noen kule bilder som inspirerer og motiverer meg ytterligere? You can do it!

Legg igjen en kommentar