Er bedriften din blant de som velger bort å ha egen nettside, fordi dere uansett har en forhandlerside på nettsiden til hovedleverandøren deres? Da kan det være lurt å ta en liten revurdering.
Mange gode fordeler, -spesielt for hovedselskapet
Mange store hovedselskaper tilbyr standardiserte landingssider for sine forhandlere, medlemsbedrifter eller franchisetakere. Noen eksempler er Mesterhus og Norgeshus med sine forhandlersider, og slike som Elon, Nille og Plantasjen med sine butikksider.
Forhandlersidene og butikksidene er som regel bygget opp på en standardisert mal, slik at alle medlemsbedriftene blir presentert på den samme, ryddige måten.
Slik kan hovedselskapet representere merket sitt på en helhetlig måte, med en strukturert tilnærming som skaper god merkevarebygging. Dette styrker i sin tur merkevaregjenkjennelsen og bidrar til økt tillit hos potensielle kunder.
Disse forhandlersidene sørger dessuten for en effektiv markedsføring på tvers av det utvidede nettverket de har av forhandlere og medlemsbedrifter. Det gjør det enklere å administrere innhold og kundeinformasjon, samtidig som kampanjer og tilbud deles raskere på vegne av hele nettverket.
For butikker i bransjer som f eks Nille, Mester Grønn, eller Europris er butikksidene både en nødvendighet og selve grunnmuren for hvordan hele franchiseløsningen er bygget opp. De er tilknyttet kjeder som selger de samme produktene til enhver tid og har derfor ikke nødvendigvis behov for en egen nettside.
Det finnes derimot en god del forhandlere som kan dra stor nytte av å ha en egen nettside i tillegg til en forhandlerside.
Bruk forhandlersiden med den hensikt den har
Enkelte bedrifter anser medlemssiden sin for å være selve «nettsiden» deres. Derfor har noen valgt bort å kjøpe et eget domene og aldri prioritert å få på plass en egen nettside. Andre peker det eksisterende domenenavnet sitt direkte til forhandlersiden sin hos hovedselskapet.
I slike tilfeller kan det være verdifullt å huske hva som er selve hensikten med en slik forhandlerside:
Disse er i all hovedsak laget som forhandler- eller medlemsportaler som har til hensikt å gi en kortfattet informasjon om hver enkelt bedrift i det nettverket av medlemmer som hovedselskapet har. De er der for å gjøre det enklere for hovedselskapet, samtidig som de hjelper hele nettverket sitt med merkevarebygging og markedsføring på vegne av sin egen merkevare.
Trass i at det er mange fordeler ved forhandlersidene, er det minst like mange ulemper ved dem, -dersom dette er den eneste nettsiderelaterte tilstedeværelsen medlemsbedriften har på nett.
5 grunner til at forhandlersiden (av og til) burde kombineres med egen nettside
Begrensninger for innhold og presentasjon
Siden forhandlersidene tar utgangspunkt i en standardisert mal, vil det alltid være store begrensninger for hva slags informasjon som kan presenteres der. Veldig ofte er informasjonen begrenset til kontaktinformasjon og et kart som viser hvor i landet forhandlere hører til. I andre tilfeller kan det være mulig å legge til noen av sine egne bilder og kortfattet tekst som om forhandlerbedriften.
Ulempen er at mye verdifull informasjon ikke kommer frem og at potensielle kunder kan bli sittende med mange ubesvarte spørsmål:
- Hva slags tilleggstjenester har bedriften utover det hovedselskapet tilbyr?
- Har de en stor maskinpark de kunne ønsket å vise frem?
- Er det noen spesielle prosjekter og caser de kunne ha vist frem for å styrke tilliten til den potensielle kunden?
- Selger de noen spennende produkter utenom det hovedselskapet tilbyr?
- Hva foregår for øyeblikket og hvordan gikk det med det forrige prosjektet de hadde?
- Har de tilgjengelig kontaktinfo til personene i organisasjonen sin?
- Har de svart på ofte stilte spørsmål noe sted?
- Hva er historien bak bedriften, og hva slags milepæler har de hatt?
- Hva slags sertifiseringer og bevis kan de vise til?
I tillegg til all informasjon som kan deles, vil bedriften ha fordelen ved å kunne legge opp en gjennomtenkt kundereise på nettsiden sin, der potensielle kunder kan ledes til å utføre handlinger ved hjelp av CTA, ved av de f eks trykker på knapper som «Book befaring» og «Ta Kontakt» eller abonnerer på nyhetsbrev.
Egen nettside gir med andre ord full frihet og stålkontroll på hva som skal deles, når og hvordan, -noe en medlemsbedrift slettes ikke har muligheten til å gjøre med en forhandlerside.
Skaper avhengighet til hovedselskapet
Det er ikke alle medlemsbedrifter som har tilgang til å gjøre endringer på egen forhandlerside. Dermed blir de avhengig av hovedselskapets tekniske support for å få gjennomført enkle oppdateringer og endringer.
Samtidig kan de føle at de mister kontroll over sin egen side, noe som er ekstra problematisk dersom det oppstår uenigheter eller konflikter mellom hovedselskapet og medlemsbedriftene. Siden forhandlersiden ikke er noe medlemsbedriften selv eier, innebærer det at man i all hovedsak er avhengig av hovedselskapets plattform og deres oppfølging.
All nettrelatert trafikk går til hovedselskapet
Se for deg at avtalen mellom hovedselskapet og medlemsbedriften avsluttes av en eller annen grunn. Dersom forhandlersiden var den eneste nettsiderelaterte tilstedeværelsen medlemsbedriften hadde, vil plutselig all nettrafikken som gikk dit nå ha vært forgjeves.
Hadde medlemsbedriften derimot hatt en egen nettside med eget domenenavn helt fra oppstart av, ville de ha opparbeidet seg en god tilstedeværelse på nett over tid slik at de stod sterkere alene i slike tilfeller. De hadde sluppet å begynne prosessen ved å opparbeide seg synlighet i søkemotorer, fordi den allerede hadde vært på plass.
Dette gjelder også for de medlemsbedriftene som forblir i et godt forhold med hovedselskapet og aldri avslutter forholdet. Det er mer fordelaktig at trafikken går rett til deres nettside, hvor all viktig og prioritert informasjon ligger tilgjengelig for de som leter, enn at den skal gå rett til en forhandlerside som kun kan inneholde begrenset informasjon om dem.
Oppmerksomhet er kanskje den mest verdifulle ressursen en bedrift har, så ta godt vare på all nettbasert trafikk og sørg for at du har et eierskap over den så tidlig som mulig.
Kjennskap og tilstedeværelse i lokalmiljøet
Mange medlemsbedrifter og forhandlere kan vise til en lang fartstid med dype røtter og en innholdsrik historie forankret i lokalmiljøet sitt.
Denne historien, og det brandet de allerede har, kan ivaretas bedre med en egen nettside, nettopp fordi de slik kan ta kontroll over eget innhold, opparbeide trafikk og eierskap over tid, og dele det som føles mest riktig og nyttig for dem hele veien.
Når de bruker egen nettside i tillegg til sosiale medier og en forhandlerside, vil denne symbiosen forsterke relasjonsbygging, tillit og nettverksbygging i lokalmiljøet, samtidig som det også gir noe tilbake til det store merkevaret som hovedselskapet står bak.
Økt konkurransedyktighet
Nettopp med tanke på kjennskap og tilstedeværelse som nevnt ovenfor, vil bedrifter som har egen nettside ha bedre konkurransedyktighet enn de som står uten.
Vi mennesker er enkle og travle vesen som leter etter lett tilgjengelig informasjon, og vi forventer å finne den raskt. Vi er også mer evaluerende i forhold til den informasjonen vi finner og veier gjerne flere leverandører opp mot hverandre før vi tar noen valg.
Derfor er det svært viktig å være til stede på nett, komme høyt opp i google-søk og å kunne tilby svar på hva enn det er en person kan komme til å lure på.
Kanskje nettopp din bedrift har noen tilleggstjenester eller kompetanse som konkurrenten din ikke har? Dersom dette ikke kommer frem fordi dere ikke har en egen nettside, eller det ikke var plass til å nevne det på forhandlersiden, kan det resultere i tap av inntekt og nye kunder.
Konklusjon:
Forhandlersider gjør det enklere for hovedselskapet å presentere nettverket de har av forhandlere, medlemsbedrifter og franchisetakere på en helhetlig måte, samtidig det gjør det enklere å kjøre kampanjer og tilbud som gjelder alle medlemsbedriftene.
Forhandlersider kan derimot ikke fungere som en fullverdig nettside for en medlemsbedrift, og ved å støtte seg til kun denne, vil medlemsbedriften gå glipp av mye trafikk, potensielle kunder og den synligheten på nett som de ellers ville hatt.
Det beste er å kombinere egen nettside med forhandlerside og sosiale medier. Dette er den perfekte symbiosen for å styrke tillit og omdømme, samtidig som det opprettholdes et helhetlig og gjenkjennbart merkevare med strukturert markedsføring.