Hvor mye koster en nettside?

Spør du meg hvor mye det koster å lage en nettside, kan svaret fort bli omtrent det same som om du skulle spurt en byggentreprenør «hva koster det å bygge et hus?».  For akkurat som med husbygging, kommer kostnadene bak en nettside helt an på hva slags budsjett du har, hva slags funksjonalitet du ønsker, nettsidens kompleksitet og designkrav. La oss ta en liten titt på hvilke faktorer som påvirker prislappen mest.  

Faktorer som påvirker kostnaden

Type nettside

En helt enkel blogg eller personlig nettside kan være så godt som gratis, mens profesjonelle nettsider med nettbutikk, bedriftssystemer og avanserte funksjoner vil ha en mye høyere prisklasse.

Design og brukervennlighet

En profesjonell nettside er som regel skreddersydd, noe som krever mer tid og ekspertise. Dette øker kostnaden. En god nettside er også brukervennlig og responsiv, med et design som fungerer godt på både mobiltelefoner og desktop.

Funksjonalitet og integrasjoner

Nettbutikk, bookingsystem, betalingssystemer og CRM-systemer, er avanserte funksjonaliteter som vil øke kostnaden.

Innhold og SEO

Nettsiden bør fylles opp med kvalitetsinnhold og innholdet bør være søkemotoroptimalisert. Dette er veldig viktig for at nettsiden skal komme opp høyt i søkeresultater på Google og engasjere de besøkende. Derfor kan det være lurt å investere i profesjonell innholdsproduksjon til nettsiden, noe som helt klart øker kostnaden, men gir en god avkastning på investeringen.

Vedlikehold og støtte

En nettside krever jevnlig vedlikehold for å sikre at den fungerer optimalt og er sikker. Mange som lager nettsider, tilbyr også vedlikeholdspakker med support, noe som blir en månedlig eller årlig kostnad.

Prisoversikt

Gratis nettside

Dersom du ønsker å lage en nettside helt gratis, finnes det muligheter for dette på blant annet wordpress.com, wix.com og weebly.com.

Felles for disse tjenestene er at de tilbyr et enkelt brukergrensesnitt der du kan dra elementer på plass og raskt bygge egen nettside. De har ofte også gratis hosting og et utvalg temaer du kan lage nettsiden din ut ifra.

Passer for:

  • Bloggere
  • De som ønsker en personlig nettside
  • Nybegynnere
  • Hobbybedrift med svært begrenset budsjett

Ulemper med gratis nettside

  • Gratisversjoner byr på endel begrensninger, både i form av funksjoner og tilpasninger.
  • Du må som regel bruke et subdomene, noe som i praksis betyr at nettadressen din blir «dittnavn.wix.com» eller lignende.
  • Med gratisversjon må du også godta at det kan vises annonser på nettsiden din, -og du har ikke kontroll på hva slags annonser dette er.
  • Gratisversjoner kan by på begrensninger i forhold til hvor mye innhold du kan laste inn på nettsiden din, og hvor mye trafikk nettsiden vil klare å håndtere.
  • Med et subdomene og annonser på nettsiden, i tillegg til et design som er bygget på en mal, kan nettsiden fort få et uprofesjonelt utseende.

Enkle nettsider på lavbudsjett

En enkel, informasjonsbasert nettside kan koste fra 5 000 til 20 000 kroner. Dette inkluderer grunnleggende design, noen få sider med innhold og enkel funksjonalitet.

En nettside i denne prisklassen er som regel satt opp ved hjelp av maler og nettsidebyggere, noen ganger i de samme tjenestene som nevnt ovenfor under gratis løsninger.

Passer for:

  • Bloggere og de som ønsker en personlig nettside.
  • Nyoppstartet bedrift med lavt budsjett.

Ulempene med lavbudsjett nettside:

  • Nettsider i denne prisklassen er som regel bygget på en mal, og denne malen kan bli benyttet av mange aktører. Derfor kan det bety at du får en nettside som ligner mye på endel andre nettsider der ute.
  • Malen kan by på store begrensninger i forhold til hva som kan endres på og gjøres inne på nettsiden.
  • En mal vil ikke ta hensyn til din bedrifts målgruppe og hvordan du bør henvende deg til dem.

Middels komplekse nettsider

En bedriftsside med flere funksjoner, et profesjonelt design og grunnleggende SEO kan koste mellom 25 000 og 80 000 kroner.

Desto lengre opp i pris man går, desto større er sjansen for at du som kunde får en nettside som er skreddersydd for deg og din bedrift. Det kan bety at webdesigneren ikke bruker noen mal, men heller bygger opp nettsiden fra bunn av med elementer og løsninger spesifikt tilpasset deg og din målgruppe.

Denne prisklassen kan derfor by på et mer profesjonelt design med mer fleksibilitet i forhold til tilpasning og utvidelser, i tillegg til at de ofte også er bedre søkemotoroptimalisert.

Passer for:

  • Små bedrifter med middels stort budsjett.
  • De som ønsker en skreddersydd nettside og større kontroll.
  • De som har behov for litt flere funksjoner og ønsker et profesjonelt design.

Ulemper med disse nettsidene

  • Disse nettsidene har en høyere engangs-kostnad, noe som være en barriere for nylig oppstartede bedrifter eller små bedrifter med begrenset budsjett.
  • Det tar litt mere tid å lage en middels kompleks nettside. Det kreves planlegging av design og utvikling av både layout og en klar kundereise.
  • Nettsider som har flere funksjonaliteter og et skreddersydd design har også større behov for kontinuerlig oppfølging og vedlikehold. Husk derfor å ta med i betraktning vedlikeholdskostnader.

Den avanserte nettsiden

Nettsider med avanserte funksjoner som nettbutikk, brukerinnlogging, og tilpassede systemer kan koste fra 80 000 til flere hundre tusen kroner, avhengig av kompleksiteten.

Fordelene ved å velge en avansert nettside

Skreddersydd design og funksjonalitet
Webdesigneren skreddersyr nettsiden etter hva slags behov og målgruppe din bedrift har. Det legges mye arbeid i en tiltenkt kundereise for å oppnå konkrete mål, og nettsiden får et design som passer med ditt brand/varemerke.

Kompleks funksjonalitet
Disse nettsidene kan ha avanserte funksjoner som f eks e-handelsløsninger/nettbutikk, integrasjoner med tredjepartssystemer, CRM-integrasjoner, medlemsportaler osv

Høy ytelse
En avansert nettside er som regel optimalisert for høy ytelse og kan håndtere store mengder trafikk og data uten problemer.

Økt sikkerhet
For avanserte nettsider er sikkerhet vanligvis av svært høy prioritet. Det kan blant annet implementeres sikkerhetstiltak for å beskytte mot hacking, datainnbrudd og andre trusler.

Bedre støtte
Tilbydere av avanserte nettsider har som regel også muligheten til å kunne tilby vedlikeholdstjenester og support som sikrer at nettsiden din forblir både funksjonell og oppdatert.

Ulempene ved avanserte nettsider:

  • Utviklingen av avanserte nettsider er dyrt, ofte mange ganger høyere enn enklere løsninger som nevnt ovenfor. Dette kan bli uoverkommelig for mindre bedrifter.
  • Kompleksiteten og spesialtilpasning av en nettside er tidkrevende, noe som kan bidra til en lengre utviklingstid.
  • Avanserte nettsider krever vedlikehold og kontinuerlig oppdatering for å holdes trygg og funksjonell, noe som kan innebære et behov for å ansette eller engasjere spesialister på fagområdet.
  • Noen avanserte nettsider kan være vanskeligere å administrere og oppdatere dersom man ikke har riktig ekspertise, opplæring eller støtte.

Middels komplekse og avanserte nettsider

Visste du at Colibri Content lager nettsider og tilbyr vedlikehold?

Hvorfor investere i en profesjonell nettside?

Husk at førsteinntrykket betyr alt. Nettsiden er ofte det første dine potensielle kunder ser, og da er det viktig at den er profesjonell og gir et godt inntrykk av deg og din bedrift. Helhetsinntrykket kan være avgjørende for om den besøkende blir en kunde på sikt, eller ikke.

Med en profesjonell nettside oppnår din bedrift også økt synlighet. Med riktig søkemotoroptimalisering (SEO) vil nettsiden rangere høyere i søkemotorer, som f eks Google eller Bing, og dette vil tiltrekke flere besøkende.

Profesjonelle nettsider er dessuten designet for brukervennlighet. De er laget for at besøkende skal kunne navigere enklere, slik at de opplever en høyere kundetilfredshet og får lyst til å besøke siden igjen, eller å ta kontakt/handle med en gang.

En unik og profesjonell nettside kan være avgjørende for om din bedrift klarer å skille seg ut fra konkurrentene og om dere vinner nye kunder. Det er derfor et klart konkurransefortrinn å sørge for at din bedrift har en profesjonell nettside.

Konklusjon:

Dersom du driver en bedrift, vil det rette valget være en middels kompleks eller avansert nettside, da det er disse som utstråler profesjonalitet og samtidig gir faktiske resultater. En profesjonell nettside øker synligheten, bidrar til en forbedret brukeropplevelse for besøkende og vil dermed også bidra til økt salg og vekst for din bedrift.

Er du klar for å ta din bedrift til neste nivå? Ta kontakt med meg i dag for en uforpliktende prat om hvordan jeg kan hjelpe deg med å lage en nettside som møter dine behov og mål.

Trenger du hjelp med ny nettside?

Ta kontakt via skjemaet nedenfor, så kommer jeg raskt tilbake til deg

– Monica Snopestad

Flere innlegg: