Tekst
Spar tid ved å sette bort skrivejobben
Rollen som tekstforfatter har vært i kontinuerlig endring for meg gjennom hele livet. De siste årene har tekstproduksjonen blitt stadig mer tilspisset mot markedsføring, der fagartikler om produkter, referansetekster om tjenester og nyhetsartikler for et styrket employer branding står i fokus.
Nedenfor tar jeg deg gjennom min reise innen tekstproduksjon samtidig som jeg forteller om mine erfaringer med noen av disse sjangerne.
Artikler med journalistisk tilnærming
Som markedskonsulent for AE Gruppen AS og blant annet datterselskapet Askim Entreprenør, skrev jeg (over en periode på 3 år) mange levende tekster/bloggartikler tiltenkt nettsiden. Jeg skrev artiklene med en varm og lun journalistisk tilnærming, og sammen med bilder jeg tok, ga disse leserne et innblikk i både pågående og ferdigstilte prosjekter.
En av mine favorittekster er artikkelen om Møllebrua ved Sagelva der jeg tar leseren med på en historisk reise langt tilbake i tid og kjenner på lukta av «svette, våte klær, brennevin, stekt flesk, nysmurt seletøy og hest.» Jeg husker denne teksten engasjerte mange, kanskje fordi det var interessant å få vite historien bak brua, og samtidig få møte både ildsjelene i Sagelvas Venner og totalentreprenøren på en helt ny måte.
Denne typen tekst er fantastisk bra for relasjonsbygging både innad og utad i bedriften det gjelder.
Ved å inkludere omverdenen i pågående prosjekter og samtidig fortelle om utfordringer og milepæler underveis, fremstår bedriften som både ettertraktet og travel. De fronter seg også som en attraktiv arbeidsplass, noe som kan bidra til rekruttering, og det er nok også med en viss stolthet at medarbeiderne kan se tilbake på tidligere arbeid på denne måten.
Referansetekster om produkter og tjenester
Jeg skrev mange levende tekster i min tid som markedskonsulent hos AE Gruppen AS. Etterhvert startet jeg egen bedrift og kommende oppdrag tok tekstproduksjonen min med på helt nye eventyr.
VELUX Commercial kontaktet meg og bestilte tekstproduksjon til nyhetsbrev. Etterhvert forstod de at jeg også fotograferer, er dronepilot og tilbyr filmproduksjon, -og dermed ble prosjektene de bestilte også stadig større og mer varierte.
Et prosjekt som helt klart har skilt seg ut, er referanseartikkelen jeg skrev om overlysmodulene som VELUX Commercial leverte til «The Plus» på Magnor. Bildene jeg tok av denne nydelige fabrikken brukes nå internasjonalt av VELUX, og jeg har blitt fortalt at de høster mye omtale. (Ja, jeg kjenner på en enorm stolthet!).
Omtrent i samme tidsperiode skrev jeg også om en veldig spesiell, skreddersydd branngardin som VELUX hadde levert til U7 i Oslo.
I ettertid har jeg levert noen korte dronefilmer som viser The Plus sett ovenfra, og branngardinen som kommer ned fra sitt gjemmested i taket på U7.
Nylig ferdigstilte oppdrag, og de som nå ligger litt frem i tid, inneholder både kortfilmer, bildepakker og søkemotoroptimaliserte tekster tiltenkt deres nettsider.
Med brandet VELUX har jeg fått erfaring innen det å jobbe etter en definert profil, der brandets stil i forhold til bilder og tekst allerede er satt.
Har du behov for referansetekster om deres produkter eller tjenester?
Ta gjerne kontakt med meg, -jeg ser virkelig frem til å få høre om deres prosjekt.
Fagartikler om produkter
Som om ikke det var stort nok å skrive for overnevnte, ringte plutselig en hyggelig kar fra Stanley Black and Decker med forespørsel om tekstproduksjon.
De ønsket tekst om DeWalt muttertrekkere og valg av batterier til disse. Fagartiklene skulle publiseres på Optimera sin nettside.
Jeg har null peiling på muttertrekkere (omtrent like mye peiling som jeg har på traktorer, faktisk), men det er her research kommer inn i bildet: det er helt utrolig hva man kan klare å skrive om etter å ha intervjuet fagpersoner, gjort grundig research, trippelsjekket fakta, og deretter satt det hele sammen til noe lettleselig og forståelig.
Dermed ble det en artikkel om DeWalts nye råtass av en muttertrekker, i tillegg til en egen artikkel som forteller om rett valg av batterier til DeWalt verktøy. (Ingen av de kule bildene er mine, men man må ha noen mål her i livet, ikke sant?).
Søkemotor-optimalisering (SEO)
Viktig for både artikler og nettsiders «ranking» i søkemotorer
For at din bedrift skal oppnå økt synlighet på nett, er du avhengig av at både nettsiden og alt det digitale innholdet på den er godt søkemotoroptimalisert . Det må med andre ord være optimalisert for de søkemotorene folk flest bruker.
Google, den aller mest brukte søkemotoren på verdensbasis, «crawler» og indekserer alt av innholdet på våre nettsider med jevne mellomrom for slik å kunne finne relevant info til den som googler/søker etter dine produkter og tjenester.
Derfor er det viktig at den som skriver tekster som er tiltenkt nettsider har kjennskap til søkemotoroptimalisering. Ved hjelp av (blant annet) rett oppbygging av tekster, bruken av relevante nøkkelord, og søkemotoroptimaliserte bildefiler, vil en tekst, et produkt eller en nettside ha større mulighet for å komme opp blant de resultatene som Google velger å presentere til dine potensielle kunder.
SEO er imidlertid ikke allmenn kunnskap, -det er noe jeg har lært mer av det siste året mens jeg studerer digital markedsføring. Det er rett og slett et helt eget fag som påvirker hvor godt en nettside fungerer. Derfor tilbyr jeg også søkemotoroptimalisert tekstproduksjon til nettsider jeg lager.
I de tilfeller der bedrifter bestiller fagartikler, bloggartikler og referansetekster, er dette også søkemotoroptimalisert, og noen ganger også skrevet for å være tilpasset brandets konkrete ønsker om lengdeformat og oppdeling.
Ingen nettside på plass for bedriften ennå? Eller har dere en eldre og utdatert nettside som skriker etter både rehabilitering og vårrengjøring?
Har du et prosjekt på gang?
Ta gjerne kontakt og fortell om hva slags digitale utfordringer du og din bedrift har. Kanskje vi er en god match?