Hva er en «sigle-pager», og hva er fordelene og ulempene ved denne typen nettside?
En single-pager er en nettside som består av kun én side.
Single-pagers har stort sett en meny øverst slik som alle andre nettsider, men i stedet for at du klikker deg inn på en ny side på nettsiden, vil et klikk i menyen holde deg på den samme siden og heller ta deg med ned til et definert sted der den relevante informasjonen er. Den scroller med andre ord automatisk ned til f eks seksjonen «Om Oss» eller «Kontakt Oss» dersom du trykker på dette i menyen.
Ikke det samme som landingsside eller forside
En single-pager er ikke det samme som «landingsside» eller «forside».
Landingssider brukes kun i kampanjer og er midlertidige, mens en single-pager er ment for å være bedriftens varige nettside. Landingssider er dessuten bygget opp ene og alene for å lede potensielle kunder til en ønsket handling, og slik konvertere flere kjøpere av en tjeneste eller et produkt.
En forside på sin side, indikerer at det finnes flere sider på nettsiden. En single-pager kan i utgangspunktet oppleves som en forside, men realiteten er at den rommer alt som normalt ville vært fordelt utover flere sider, på én og samme side og link.
Det er sjelden jeg anbefaler single-pager til noen, men det kan være verdt å se på fordeler og ulemper likevel. Det kan trossalt være en rimelig løsning og en start på opplevelsen med å ha nettside. For andre kan det hende det ikke er behov for noe mer.
Nedenfor kan du se hvordan en single-pager oppfører seg når man trykker på linker i menyen.
Du kan også gå inn på min artist-side og prøve det ut selv. (Den siden ligger teknisk sett på samme nettsiden som denne artikkelen, men jeg har laget den slik at den fremstår som en single-pager fordi det passet best til behovet nå i oppstarten av sangkarriere).
Filmen er skjermopptak av denne nettsiden hvor Envato Market selger templates for single-pagers.
Fordeler ved single-pager:
Enkel og brukervennlig
Besøkende kan raskt bla eller navigere gjennom innholdet uten å måtte klikke gjennom flere sider, noe som for noen kan oppleves som en mer sømløs og intuitiv opplevelse.
Fokusert budskap
Med liten plass tilgjengelig blir du nødt til å snevre inn budskapet ditt og finspisse det. Slik kan det bli enklere å fremheve tjenestene dine og det unike du kan tilby. For de som ønsker kort og konsis informasjon, kan dette oppleves som svært tidsbesparende og enkelt.
Mobilvennlig og responsiv
En single-pager laster som regel veldig raskt og kan gi en ganske konsekvent opplevelse på kryss av alle enheter.
Fokus på det visuelle
Single-pagers fokuserer ofte på det visuelle og kan være iøyenfallende dersom de designes riktig.
Historiefortelling og kundereise
Single-pagers bygges gjerne opp ved å lede besøkende gjennom seksjoner som forteller en historie, eller som viser frem tjenestene dine på en sekvensiell måte. Slik kan du effektivt lede besøkende til en ønsket handling.
Ulemper ved single-pager:
Begrenset innhold og informasjon
På en single-pager er det ikke plass til så veldig mye mer enn svært kortfattet og komprimert informasjon innen hvert tema. Dermed må du prioritere hva du vil ha med, noe som fører til mindre informasjon for besøkende om hva din bedrift tilbyr.
De fleste som titter innom nettsider er der fordi de ønsker mest mulig informasjon om det de i utgangspunktet søkte på, så dersom de ikke finner dette på din nettside, kan det bety tapt inntekt for din bedrift.
Utfordringer med SEO
Med kun én side tilgjengelig og begrenset mengde innhold, blir det vanskelig å jobbe med målrettede nøkkelord. Der man kan definere konkrete nøkkelord og meta tags på enkeltsider i forhold til tjenesten eller produktet det er snakk om, må man på en single-pager velge ut noe som er litt mer heldekkenede i forhold til hva bedriften tilbyr, og dermed går man glipp av mye trafikk som ellers kunne vært generert.
Jeg tilbyr f eks innholdsproduksjon, markedsføring og lager nettsider, men har delt dette opp med egne sider som fotograf, tekst, nettsider og film for å få bedre treff i google dersom noen søker på f eks «fotograf i Viken» eller «tekstforfatter for bygg- og anleggsbransjen». Det ville vært vanskelig å oppsummert alle mine tjenester i bare ett nøkkelord.
Du går også glipp av muligheten til å jobbe med internal linking, som jo er en av mange måter å bli oppdaget av søkemotorer på. Internal linking er å skrive link i teksten på én side på nettsiden din, som tar besøkende med videre inn på en annen side på nettsiden din, slik som jeg nettopp gjorde i forrige avsnitt. Dette liker søkemotorene og ser som en stor fordel, og dermed gir det deg muligheten til å dukke opp i flere søk på Google.
Vanskeligheter med å skalere og utvide
Etter hvert som virksomheten din vokser og du ønsker å legge til mer innhold eller utvide tjenestene dine, kan et nettsted på én side bli ganske begrensende. Å legge til nye seksjoner eller gjøre større oppdateringer kan forstyrre flyten og brukeropplevelsen til det eksisterende designet.
Begrensninger innen navigasjon
Selv om nettsider av typen single-pager tilbyr en enkel og fokusert brukeropplevelse, kan de mangle tradisjonelle navigasjonsmenyer og undersider. Besøkende må kanskje bla mye for å finne spesifikk informasjon eller navigere tilbake til en bestemt del, noe som kan oppleves som mindre brukervennlig sammenlignet med et nettsted med flere sider.
Derfor er det viktig at en single-pager ikke har for mye informasjon og innhold.
Organisering av innhold
Med begrenset plass kan det være vanskelig å organisere og presentere innhold i en riktig, hierarikisk modell. Samtidig vil det å sikre at den viktigste informasjonen skiller seg ut og er lett tilgjengelig kreve nøye planleggings og et blikk for design.
Så når bør du velge hva?
En single-pager kan være et greit valg dersom budsjettet er veldig lavt, eller dersom enkelhet med visuell innvirkning er avgjørende for merkevaren eller budskapet ditt.
Dersom du derimot trenger muligheten for å tilby mer dyptgående informasjon om dine tjenester og ferdigheter, og vil ha muligheten til å utvide nettsiden over tid, vil en nettside med flere sider passe bedre. Det vil også gi deg større muligheter for å søkemotoroptimalisere hver enkelt side, noe som genererer mer trafikk til nettsiden din.