Illustrasjon som viser en person som taster på macbook. Hengende i luften vises analyser og kurver som indikerer resultatene av god SEO.

Hva er SEO (søkemotor-optimalisering) og hvordan fungerer det?

Søkemotoroptimalisering er en prosess vi går gjennom for å optimalisere nettsiden slik at den kommer høyere opp i søkeresultater på Google, Bing og andre søkemotorer.

Målet er å øke mengden trafikk til nettsiden din, og samtidig sørge for at det er rett målgruppe som finner den. Dette gjøres ved å optimalisere alle elementer på nettsiden, både det digitale innholdet og nettsidens funksjoner, slik at den blir mer attraktiv for både besøkende og søkemotorer.

Slik søkemotoroptimaliserer vi nettsiden

Bruk av nøkkelord:

Ved søkemotoroptimalisering av tekst, gjør vi et grundig forarbeide for å finne ut hva slags søkeord som er relevante for målgruppen vi ønsker å tiltrekke. Det kan også være lurt å tenke ut hva slags fraser de ofte søker på.

I mitt tilfelle er det f eks mange som googler nøkkelordet «markedsføring», mens andre bruker frasen «markedsføring innen bygg- og anleggsbransjen».

Vi optimaliserer teksten for søkemotorene ved å inkludere nøkkelordene og frasene strategisk i nettsidens innhold, titler, meta, beskrivelser og under-overskrifter.

Screenshot av meta-tags for dette blogginnlegget. Her kan du se at både «title», «description» og «url» inneholder aktuelle nøkkelord for dette innlegget.

Optimalisering av innhold

Sørg for at innholdet er relevant, informativt og av høy kvalitet. Ved å publisere kvalitetsinnhold regelmessig ansees nettsiden som aktuell og relevant av søkemotorer, og dermed øker trafikken til den.

Innhold kan være f eks bilder, film, grafiske elementer i tillegg til tekst. Det er viktig at disse har et format og en filstørrelse som gjør at nettsiden lastes raskt. Navngi bildefiler, infografikker og film med de relevante søkeordene du tror målgruppen vil komme til å søke etter.

Eksempel: Dersom du legger ut et bilde av en brødrister og ønsker å selge brødristere burde filnavnet si noe om dette. Navnet kan f eks være «smeg-brødrister.jpg». Da kan Google tolker bildet som relevant for den som søker etter brødrister, og sørge for at bildet vises i søkeresultatet.

Filnavn som f eks «25d486s.jpg» vil derimot ikke gi søkemotoren noen indikasjon på hva som synes på bildet, og dermed er det også mindre sjans for at bildet blir vist.

Teknisk SEO

Husk at vi optimaliserer nettsiden for søkemotorer. Søkemotorer legger merke til om nettsiden laster raskt nok og om den er mobilvennlig. Dersom den er det, og i tillegg er sikret med SSL-sertifikat, vil søkemotoren gi nettiden større sjans for å havne i søkeresultatene.

Et annet triks er å bruke sitemap og robots.txt for å hjelpe søkemotoren med å indeksere nettsiden raskere. (Se denne nettsidens sitemap her).

On-Page SEO

Alt ligger i de små detaljene, spesielt når det kommer til SEO. Visste du at titler, overskrifter og linkenes navn også har stor betydning for hvor mye trafikk nettsiden din får?

Tenk tilbake til dette med søkeord og nøkkelord, og bruk de her:

  • Sørg for at relevante nøkkelord eller fraser er brukt i sidetittelen (navnet på siden du lager eller blogginnlegget ditt)
  • Ha også med nøkkelord og/eller fraser i meta-beskrivelsen for hver enkelt side
  • Bygg opp teksten din ved hjelp av overskrifter på en strukturert måte (H1, H2, H3 osv).
  • Ha korte og beskrivende URL’s (linker) til både sider og blogginnlegg.
Her ser du hvordan overskriftene H1, H2, H3 og H4 ser ut på min nettside. H1 benyttes automatisk på blogginnleggets tittel, så i mitt tilfelle starter blogginnlegget med H2, etterfulgt av noen H3 som markerer avsnittene nedenfor, før neste overskrift er markert med H2 igjen. Dette skaper struktur i teksten og gjør det enklere for både deg som leser og Google å forstå innholdet.

Off-page SEO

Det er en stor fordel dersom du kan få andre anerkjente nettsider til å linke til din nettside. Når disse deler linken din, sender du gode signaler til søkemotorene om at nettsiden din er troverdig, og dette øker også sjansen for mere trafikk.

Vær i tillegg aktiv på sosiale medier og ha link til nettsiden din tilgjengelig i bio. Post innlegg der du oppmuntrer publikum til å sjekke ut den nyeste artikkelen din, produktet ditt, eller nyttig informasjon via «link i bio».

Brukeropplevelse

Søkemotorer som f eks Google er såpass avanserte at de legger merke til hvor lenge folk er på nettsiden din, hvordan de oppfører seg mens de er der inne og om de kommer tilbake. Dersom nettsiden din ikke oppleves som brukervennlig for de besøkende, forlater de siden raskt, -og dette får Google med seg. Dette kan påvirke rangeringen av nettsiden i søkeresultater.

Sørg derfor for at nettsiden er attraktiv, oppdatert og moderne, enkel å navigere, -og oppmuntre gjerne de besøkende til å vise engasjement ved å f eks dele blogginnlegg/artikler eller produkter i nettbutikken med andre, abonnere på nyhetsbrev, eller trykke på godt planlagte knapper (CTA) og slik hoppe litt rundt på siden din.

Desto lengre du klarer å holde en person inne på din nettside, desto tydeligere signaler sender du søkemotorene om at nettsiden din oppleves som brukervennlig og attraktiv for de besøkende.

Så hvordan fungerer egentlig SEO?

Når en person skriver inn søkeord eller en frase i Google, Bing eller Yahoo, vurderer søkemotoren disse opp mot hundrevis av faktorer, som vist ovenfor. De bruker i tillegg algoritmer for å rangere nettsider ut ifra relevans og autoritet, og disse algoritmene er i kontinuerlig endring.

Når vi søkemotoroptimaliserer en nettside, handler det om at vi optimaliserer nettsiden så godt som mulig for at den skal kunne oppfylle så mange som mulig av disse kriteriene og dermed komme høyere opp i søk.

SEO en tidkrevende prosess som krever kjennskap til nettsidens funksjoner og oppbygging. Man bør holde seg oppdatert på relevante nøkkelord og fraser, og til enhver tid sørge for at nettsiden møter kriteriene.

Med SEO på stell, vil nettsiden gjøre den jobben den er ment for, nemlig å trekke flere kunder til deg og din bedrift.

Flere innlegg: